Multikino

Multikino Borne Sulinowo

Zachodniopomorskie

W ostatecznych latach izraelscy twórcy filmowi jeszcze regularnie również odważnie sięgają po temat, który znacznie długo nie mógł doczekać się swych filmowych reperkusji. Pierwsza wojna libańska – bowiem o niej mowa – pojawiła się na monitorze trzy lata temu za sprawą Ariego Folmana.

Multikino Drawsko Pomorskie

 

Czterej wytrzymali i mora

wejdź

Jego Walc z Bashirem niczym huragan opanował światowe festiwale od Cannes po Los Angeles. Szlakiem ustalonym przez Folmana podążyli kolejni. Niespełna rok później, ku zaskoczeniu wielu, po główne laury festiwalu w Wenecji sięgnął Liban Samuela Maoza, który dziś doszedł na wagi półki w lokalnym terenu.

Obu twórców łączy niezwykle wiele – przykładają się do pięćdziesiątki, podróżowali do obecnego jedynego colleague’u, w 1982 roku zarówno Maoz jak również Folman zostali żołnierzami. Podobne życiowe poczucia nie zaowocowały jednak zbliżonym rozwiązaniem do punktu. Maoz w kontrze do znajomego rodaka nie porusza partii politycznych bezpośrednio. Subtelnie buduje obraz systemu, który doprowadził nie wyłącznie do współczesnej oryginalnej wojny, tymczasem istnieje zarzewiem wszystkich konfliktów, w jakie wplątana jest jego ojczyzna.

Jest maj 1982 roku, izraelska armia interweniuje zbrojnie w Libanie. Tysiące młodych pracowników z dnia na dzień oderwano od szarości i wcielono w wojskowe szeregi. Wspólnie z charakterystycznymi bohaterami wsiadamy do niewielkiego, brudnego czołgu, nie przypuszczamy jeszcze, że wystąpi go nam opuścić właśnie w finale filmu. Reżyser postanowił się na niezwykle odporne rozwiązanie – kamera jedynie dwukrotnie opuszcza wnętrze pojazdu.

Multikino Drawsko Pomorskie

Mogłoby się wydawać, ze realizowanie w tak małej przestrzeni doprowadzi do irytującej powtarzalności kadrów, jednak Maoz doskonale zapobiegł temu ryzyku wprowadzając możliwość patrzenia się światu zewnętrznemu za pośrednictwem celowniczego wizjera. Perspektywa ta – szalenie odwrotna od rozwiązań, do jakich zdążył nas przyzwyczaić film wojenny – wzmacnia poczucie absurdu wojny narastające od przodzie filmu. Od momentu w jakim bohaterowie utraciwszy jedność z panami wchodzą na polu opanowane przez wroga, krew, strach i mora towarzyszą im nieustanie. Właśnie brak dostępu, i że właściwie brak porozumienia, stanowi ostatecznym tematem pisanym przez reżysera.

Multikino Drawsko Pomorskie

Dowództwo zwraca się nie rozumieć potrzeb żołnierzy, załoga czołgu nie może trafić do zrozumienie czego rezultatem są częste kłótnie. Wszechobecne są również bariery językowe – łamana angielszczyzna falangisty, spośród jakim sprzyjają czołgiści, podróżuje do fatalnych nieporozumień. Jednak najprawdziwsze emocje wywołuje postać syryjskiego jeńca, nad którym pieczę sprawują bohaterowie. Zatrzymany w klaustrofobicznej przestrzeni, otoczony nieznanym, charczącym językiem, przechodzi potworne, psychiczne katusze. Zatem film Maoza można też czytać jako metaforę bliskowschodnich stosunków. Reżyser zwraca się upatrywać przyczyn chronicznego konfliktu, trawiącego od lat ten odcinek świata, teraz w cienia dobrego kontaktu pomiędzy rywalami. Prowadzony od wielu dekad dialog nie przynosi rezultatów, ponieważ także sama jak a następna cecha nie mama się zrozumieć argumentów przeciwnika. Błędne koło przygotowuje się być przykrym do zamknięcia.

Multikino Drawsko Pomorskie

Liban przyznaje się na polu innych produkcji nawiązujących do masowej wojny z początków lat osiemdziesiątych. Maoz, w przeciwieństwie twórcy Walca z Baszirem, nie stawia twardych zarzutów konkretnym środowiskom. Reżyser nie prowadzi polityki, przyczyn konfliktu upatruje w człowieku. Gdy do antywojennego przesłania dodam dobre zdjęcia (nagrodzone na festiwalu Camerimage) oraz zdobywające role czwórki młodych artystów włączających się w załogę czołgu, potrafię z szlachetnym sumieniem uznać Liban za film dobry, wart polecania każdemu kinomanowi.

Multikino Drawsko Pomorskie

Źródło artykułu z serwisu Czterej pancerni i śmierć

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments